1. Wat is een reglement van inwendige orde?
Het reglement van inwendige orde is een bijlage bij je huurovereenkomst.
Hierin staat wat wij van jou verwachten én wat je van ons mag verwachten.
Goede afspraken maken goede vrienden.
Let op:
De wetgeving over de sociale huur verandert af en toe. Soms kan een wijziging in de wetgeving een onderdeel van je huurovereenkomst veranderen. In dat geval geldt eerst de wetgeving en dan pas je huurovereenkomst.
Wij, Woonstroom BV, kunnen onderdelen van dit reglement van inwendige orde veranderen. Bijvoorbeeld om wettelijk in orde te zijn. Wijzigt het reglement? We plaatsen de laatste versie op onze website. We houden je ook op de hoogte met onze nieuwsbrieven.
2. Het ondertekenen van de huurovereenkomst en de overhandiging van de sleutels
Wij stuurden je een brief met daarin volgende afspraken:
- Voor je de huurovereenkomst tekent, betaal je:
- 35 euro (bedrag 2022) voor het opmaken van de plaatsbeschrijving
- De waarborg. De waarborg bedraagt twee maal de marktwaarde van je woning, met een maximum van 1.022 euro (bedrag 2022). Kan je de waarborg niet in één keer betalen? Laat ons dat weten voor je langs komt. Wij stellen met jou een afbetalingsplan op en vermelden dat in je huurovereenkomst. Je betaalt 13 euro (bedrag 2022) voor de administratiekosten.
- Kom langs op ons kantoor op de dag en het uur, vermeld in onze brief.
Kan die afspraak niet voor jou? Laat ons dat onmiddellijk weten. Wij maken een andere afspraak.
- Breng je betalingsbewijzen mee. Betaalde je niet? De verhuring gaat niet door. Je krijgt de sleutels niet.
In ons kantoor, overlopen we samen je huurovereenkomst en alle afspraken.
In jouw woning, controleren we elk detail in elke kamer. Ook in de kelder en de garage. We schrijven op hoe je woning eruitziet op die dag. Dat noemen we een plaatsbeschrijving.
Wij vullen ook de formulieren in voor de overname van water, gas en elektriciteit.
Daarna krijg je alle sleutels van je woning.
Let op:
Wij hebben geen reservesleutel van je woning.
- Sloot je je per ongeluk buiten? Contacteer zelf een slotenmaker. Moet die een nieuw slot plaatsen? Kies een eenvoudig slot. Dat kost je veel minder dan een veiligheidsslot. Ook sleutels laten bijmaken is dan goedkoper. Hou daar rekening mee.
- Woon je in een appartement en sloot je je per ongeluk buiten? Laat een tijdelijk, goedkoop slot plaatsen door een slotenmaker. Verwittig ons onmiddellijk. Wij spreken met jou af hoe het verder moet. Misschien heeft jouw gebouw een sleutelplan. Dan laten wij zelf een aangepast slot plaatsen.
- Heb je een woning met een veiligheidsslot en wil je een sleutel laten bijmaken? Laat ons dat weten. Zo’n sleutel kost minstens 90 euro en de wachttijd is ongeveer twee weken. Hou daar rekening mee.
3. Een goede dienstverlening op jouw maat
Heb je een probleem met je woning? Heb je vragen? Wil je een persoonlijk gesprek?
Wij staan voor je klaar.
Je kunt ons elke werkdag telefonisch bereiken. We helpen je verder en verbinden je door met de juiste medewerker. Je vindt onze openingsuren vooraan in de map en op deze website.
Voor elk probleem hebben we de juiste medewerker. Wij luisteren aandachtig naar jou en geven je correcte informatie. Dat kan alleen als wij de juiste gegevens hebben.
Heb je een ander telefoonnummer of e-mailadres? Heb je een kindje gekregen, begint een gezinslid te werken of gaat iemand ergens anders wonen? … Laat het ons zo vlug mogelijk weten.
4. Brieven
Je krijgt soms een brief van ons. Lees die altijd aandachtig en doe wat je gevraagd wordt. Zo verloopt alles vlot.
5. Huisbezoek
Wij willen weten hoe het met je gaat en of je tevreden bent.
Daarom komen we graag eens bij je langs. Wij sturen je op voorhand een brief met daarin onze afspraak. Lukt die afspraak niet voor jou? Bel of mail ons. Wij maken een nieuwe afspraak. Vergeet je ons te verwittigen? Je krijgt achteraf een factuur voor nutteloze verplaatsingsonkosten.
6. Woningen op maat – onderbezetting
Wij willen woningen verhuren die aangepast zijn aan de samenstelling van het gezin.
Wordt je gezin groter of kleiner? Laat ons dat binnen de maand weten. Wij kijken na of wij je een woning kunnen aanbieden die beter past bij jouw gezinssituatie. Zo vermijden we dat je in een te grote of te kleine woning woont.
Word je een dagje ouder en je woning en tuin onderhouden wordt je teveel?
Laat ons dat weten. We zoeken mee naar een oplossing.
Wat is onderbezetting?
Je mag niet te groot wonen. Je mag maar één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners.
- Woon je alleen? Dan mag je niet meer dan twee slaapkamers hebben.
- Ben je een koppel? Dan mag je niet meer dan drie slaapkamers hebben.
Heb je twee of meer slaapkamers te veel? Dan woon je te groot of ‘onderbezet’. Je moet je inschrijven als kandidaat-huurder voor een kleinere woning. Je kunt dan verhuizen naar een woning:
- Die binnen de vijf kilometer van je huidige woning ligt.
- Waarvoor je geen hogere huurprijs betaalt dan die voor je huidige woning.
Weiger je twee keer een geschikte woning en je huurovereenkomst gaat in vóór 1 maart 2017? Dan moet je verplicht een onderbezettingsvergoeding betalen. Je betaalt elke maand 32 euro (bedrag 2022) per kamer te veel. Dat betaal je samen met je huur en kosten.
Weiger je twee keer een geschikte woning en je huurovereenkomst gaat in ná 1 maart 2017?
Dan zeggen wij je huurovereenkomst op.
7. De huurprijs en eventuele aanpassing
Voor de huurprijs baseren we ons op:
- Het belastbaar gezinsinkomen dat op je recentste aanslagbiljet staat. Dat is het referentie-inkomen.
- De gezinssituatie die wij kennen
- De marktwaarde van de woning.
- De energiecorrectie.
Je vindt de berekening van je huurprijs op de berekeningsnota. Die vind je bij je contract. De huurprijs staat rechts onderaan in vet gedrukt. Dat is het bedrag dat je elke maand moet betalen.
Gebruik de juiste gestructureerde mededeling (OGM-nummer) bij je betaling. Je vindt het OGM-nummer links onderaan op de berekeningsnota. Als je dit nummer vermeldt, verminder je het risico op fouten bij de verwerking van je betaling.
Ieder jaar in december ontvang je een nieuwe berekening.
Wanneer kan de huurprijs veranderen?
- Je inkomen in 2020 is meer dan 20% lager dan je referentie-inkomen. Bezorg ons alle inkomstenbewijzen van alle meerderjarige gezinsleden van de laatste drie maanden. Doe je dat voor de 15de van de maand? Je nieuwe huurprijs gaat in vanaf diezelfde maand. Doe je dat pas na de 15de van de maand? Je nieuwe huurprijs gaat in vanaf de eerstvolgende maand.
Na zes maanden moet je opnieuw aantonen dat je gezinsinkomen nog steeds meer dan 20% lager is (uitzondering voor gepensioneerden).
- Een gezinslid gaat met pensioen, verhuist of overlijdt, en het gezinsinkomen daalt. Bezorg ons de pensioenberekening, officiële adreswijziging of overlijdensakte. Je huurprijs kan wijzigen vanaf de eerstvolgende maand.
- Een persoon komt mee wonen in je woning en die persoon heeft een inkomen. Wij berekenen je huurprijs opnieuw. Je huurprijs verandert vanaf de maand die volgt op de maand waarin die persoon bij jou kwam wonen.
Zie ook volgende punt 8 ‘Bijwoning’.
8. De bijwoning
Een andere persoon wilt bij jou komen wonen? Een meerderjarig kind wilt terug bij jou komen wonen?
Dat noemen we een bijwoning. Informeer eerst of dat mag en wat dat voor jou betekent. Misschien is je woning te klein. Misschien moet je meer huur betalen.
Je moet een bijwoning altijd schriftelijk aanvragen.
Dat geldt eveneens voor bijwoning van kinderen die terug bij jou willen wonen.
- Bezorg ons je aanvraag vóór de persoon bij jou komt wonen.
- De Raad van Bestuur keurt je aanvraag goed of niet. Je krijgt daarover een brief.
- De inkomsten van de bijwoner tellen mee voor de huurprijsberekening, behalve dat van:
- Minderjarige bijwoners.
- Meerderjarige kinderen die nog ten laste zijn.
- Personen die slechts tijdelijk bijwonen.
Gaat die persoon wettelijk samenwonen met jou of trouwen jullie? Dan moeten jij en je partner ook voldoen aan de toelatingsvoorwaarden.
- Voldoen jullie? Dan wordt je partner ook huurder, mits je woning groot genoeg is.
- Voldoen jullie niet? Dan kan je partner niet komen bijwonen.
Gaat die persoon feitelijk samenwonen met jou? Dan kan je partner voorlopig bij jou komen wonen, mits de woning groot genoeg is. Na één jaar moeten jullie voldoen aan de toelatingsvoorwaarden.
- Voldoen jullie? Dan wordt je partner ook huurder.
- Voldoen jullie niet? Dan moet je partner de woning verlaten.
Let op:
Woont een nieuwe persoon bij jou en liet je ons dat niet weten? Dat is fraude.
Wij gebruiken de kruispuntbank, getuigenverklaringen of proces verbaal van politie of deurwaarder om je overtreding of je nalatigheid vast te stellen. Je moet ons onmiddellijk de correcte informatie bezorgen. Wij berekenen je huurprijs met terugwerkende kracht tot de datum van de gewijzigde situatie. Je moet die achterstallige huur betalen. Weiger je om alles in orde te brengen? Wij vragen het Agentschap Inspectie van de Vlaamse Overheid om maatregelen te nemen.
9. Betaal je huur op tijd
- Betaal je huishuur en de huur van je garage altijd tussen de 1ste en de 10de van de begonnen maand.
- Maak het je gemakkelijk. Betaal je huur met een ‘doorlopende opdracht’. Maak dat via online banking, of een bankautomaat in orde. Of vraag je bank om hulp. Vermeld steeds het OGM-nummer of de gestructureerde mededeling. Je vindt dat links onderaan op de huurprijsberekening.
- Heb je het moeilijk om te betalen? Laat ons dat weten. Wij stellen samen een afbetalingsplan op. Zo blijf je in orde en vermijd je een hoge huurachterstal én extra kosten.
- Indien je twee maanden niet betaalt, geven wij je dossier aan onze advocaat. Dat zorgt voor extra kosten.